Wednesday 4 October 2017

fx Bank Zambia Forex Hastigheter


Treasury Services fx Bank of Zambia har en professionell treasury funktion, med ett dedikerat säljteam för att hjälpa kunden med alla sina Treasury-relaterade behov. fx Bank of Zambia, med sina globala och regionala länkar, erbjuder världsklassens tjänster och produkter från vanilj till sofistikerade handelsstrukturer som täcker utländsk valuta, räntor och råvaror. För att hjälpa kunden i sin dagliga affärsplanering och beslutsfattande distribuerar fx Bank of Zambia Treasury följande ekonomiska uppdateringar: Daglig ekonomisk uppdatering Treasury-teamet skickar en ekonomisk uppdatering som dagligen täcker lokala valutamarknadsaktiviteter, räntor och likviditet på marknaden . Uppdateringen täcker också internationella utländska valutakommentarer och råvaror, särskilt koppar och olja. Periodiska ekonomiska forskningsrapporter fx Bank har ett särskilt regionalt team av ekonomer som tillhandahåller periodiska ekonomiska rapporter som täcker globala händelser, regionala ekonomier, inklusive Zambia. Kunderna kan också få tillgång till specialiserade forskningsdata via den online valutahandel plattformen heter BARX. Produkter och tjänster Banken tillhandahåller utländska valutaprodukter till kunder som täcker alla större globala valutor. Banken erbjuder spot-och valutaterminstransaktioner. Räntebärande produkter Treasury erbjuder kunder med ränteprodukter som statliga statsobligationer, obligationer och fasta inlåning i olika valutor. Riskhanteringsprodukter Banken erbjuder ett antal riskhanteringsprodukter för att hjälpa kunderna att antingen säkra sina risker eller som investeringsstrategier. Produkten omfattar: Hedgeförsäkringar som täcker vaniljhäckprodukter till sofistikerade handelsproduktstrukturer skräddarsydda för att passa kundernas behov. Räntor Riskhanteringsprodukter som täcker räntesäkringar och investeringslösningar skräddarsydda till enskilda kundriskprofiler eller investeringsstrategier. Råvaresäkringar som täcker säkringar av råvarupriser. Elektronisk handelsplattform fx Bank of Zambia ger också kunderna en världsomspännande elektronisk handelsplattform, kallad BARX, som kunder kan använda för att utföra valutarelaterade transaktioner i realtid. BARX ger också marknadsinformation av olika valutor och råvaror som koppar och olja. Skärmtryck Skärm Trycksaker är ett bevisat sätt att driva försäljningen, bygga varumärkesigenkänning och professionella outfit-anställda. Vår butik är utrustad med både automatiska och manuella pressar. Med automatiska pressar kan vi producera tusentals skjortor på en bråkdel av tiden som det tar de flesta andra lokala butiker eller garageoperationer. Våra manuella pressar gör det möjligt för oss att producera ett brett sortiment av specialiserade tryckprocesser och platser, inklusive metallfolie, glitter, glöd i mörkret, puffutskrift, ärmar, anpassade nacklister, tyg, väskor och mer. Oavsett om du behöver några dussin eller flera tusen skärmtryckta skjortor, kommer kvaliteten, servicen och förmågan hos vårt 8220warehouse i berry field8221 att göra oss till den senaste skrivaren du väljer. Broderi Broderi lägger till ett premiumelement till varumärken och professionellt utseende till företag. Inte alla broderier skapas lika. Logotypomvandling, nålar, trådar, baksida och själva maskinen kan göra skillnaden mellan en gubbar patch eller en vacker broderad logotyp. Vår butik använder premiummaterial, expert digitaliserare och flera broderier av industriell kvalitet för att leverera kvalitetskvalitet broderi. Från känsliga linnemonogram till läder motorcykelklubbjackor och allt däremellan för att hantera alla jobb eller kvantiteter. Banners amp More Banners, bandit tecken, flaggor, magneter och mer. Banderoller är ett bra sätt att stänga ett staket i en skylt. Vi erbjuder utomhusbanderoller i nästan vilken dimension som helst med värmesvetsa skal, grommets, paracord och polsfickor. Våra banners är byggda för att hålla, lyckligtvis erbjuder vi andra produkter för att hålla dig tillbaka. Några av våra andra produktlinjer inkluderar, men är inte begränsade till, pennor, visitkort, flygblad, dörrhängare, mailare och nästan 800 000 andra kampanjprodukter och tryckta artiklar. We8217ve har kallats 8220onstoppsbutik8221. I slutet av dagen är våra produkter alla här för att hjälpa dig att bygga upp ditt företag och ansluta till fler kunder. Välkommen till grannskapet. Ligger i Plant City, FL, Vårt mål är att få dig att känna dig välkommen, samtidigt som du förenklar processen att sätta din idé, logotyp eller varumärke på allt du kan tänka dig. US Statsministeriet Öppenhet och begränsningar vid utländska investeringar Republiken Zambias regering (GRZ) söker utländska investeringar genom Zambia Development Agency (ZDA) som grundades i januari 2007 genom konsolidering av ett antal handels - och investeringsfrämjande åtgärder enheter som en enda resurs för internationella investerare intresserade av Zambia. De viktigaste lagarna som påverkar utländska investeringar i Zambia är: Zambias utvecklingsbyrå Act of 2006, som erbjuder ett brett spektrum av incitament i form av kvoter, undantag och koncessioner till företag. PublicPP-akten från 2009, som inrättat en PPP-enhet inom finansministeriet och nationell planering för att främja och underlätta privatfinansierade infrastrukturprojekt och effektiv leverans av sociala tjänster. GRZ har uttalat planer på att slå samman Zambias utvecklingsbyrå och PPP-enheten för att inrätta en industriell utvecklingskommission under handels-, handels - och industriministeriet för att öka kapaciteten för countryrsquos ekonomiska utveckling. Framsteg på projekt som kom till PPP-enheten stallades efter valet av den nya patriotiska fronten (PF) regeringen i september 2011. Bolagslagen från 1994, som reglerar registrering av företag i Zambia. Under 2012 föreslogs ändringar i aktiebolagslagen som skulle kunna införa krav på inhemsk verksamhet, från noll till femtio procent på utländska investerade företag, beroende på investeringens storlek. Eventuella ändringar av aktiebolagslagen kvarstår emellertid i utkast. Allmänna incitament till investerare inom olika sektorer finns i olika lagstiftning som reglerar Zambias intäktsmyndighet (ZRA), inklusive tull - och punktskattlagen, inkomstskattelagen från 1966 och lagen om mervärdesskatt 1995. Employment Act Cap 268, Zambiarsquos grundläggande arbetsrätt som föreskriver minimikrav på anställningsavtal. Immigration and Deportation Act Cap 123, som reglerar inresa och vistelse i Zambia av besökare, utlänningar och invandrare. Det zambiska rättssystemet har en blandad rekord för att upprätthålla kontraktens helighet. Domstolsprocessen är lång och ineffektiv. Många domare saknar erfarenhet i kommersiella frågor. Det finns ingen skillnad i zambisk lag mellan utländska och inhemska investerare, men ändringar i aktiebolagslagen, som kan skapa sådana skillnader, föreslogs 2012. Investerare är fria att investera i någon sektor av ekonomin och har rätt till incitament som ges via ZDA Act of 2006 (diskuteras senare i denna rapport). Zambiska företag har klagat över regeringen ger ibland utländska företag skattepreferenser som inte är tillgängliga för zambiska företag i samma bransch. I privatiseringsprocessen är utländska investerare berättigade att bjuda på statligt ägda företag. Icke-zambier kan också investera i Lusaka-börsen utan begränsningar och på villkor som är jämförbara med de zambierna som får. Företag som söker licenser eller koncessioner eller investerare som bjuder på privatiserade företag uppmuntras att söka lokala partners, men det är inte klart hur sådana åtaganden vägs när licensbeslut fattas av ZDA. ZDA-styrelsen visar alla investeringar för vilka incitament begärs och gör vanligtvis sitt beslut inom 30 dagar. Recensionerna är rutinmässiga och icke-diskriminerande och sökande har rätt att överklaga besluten om investeringsstyrelsen. ZDA-styrelsen består av 16 ledamöter, inklusive företrädare för olika intressenter inom offentlig och privat sektor. En investering kan bli föremål för granskning för bestämning av sektor eller värde och arkivering är obligatorisk. En investeringsansökan utsätts för en skärmningsmekanism för att bland annat fastställa huruvida den föreslagna investeringen kommer att bidra till att skapa sysselsättning och utveckling av personalresurser i vilken utsträckning projektet är exportorienterat, vilken inverkan den föreslagna investeringen är sannolikt på har på miljön och vid behov de åtgärder som föreslås för att hantera en negativ miljöpåverkan, i enlighet med lagen om miljöskydd och förorening, möjligheten att överföra teknik och andra överväganden som styrelsen anser lämpliga. Det möjliga resultatet av översynen kan vara ett förbud mot eller införande av ytterligare krav, speciellt om negativa miljöproblem uppstår. Recensionerna görs i regel i tid. En investerare kan inom fjorton dagar efter mottagandet av styrelsens beslut överklaga beslutet till finansministern och nationell planering. Inom trettio dagar efter det att överklagandet mottagits kan ministeren bekräfta, upphäva eller ändra styrelsens beslut. En investerare som är missnöjd med ministerens beslut kan inom 30 dagar väcka talan mot Zambias högsta domstol mot beslutet. Inga negativa rapporter har mottagits från amerikanska företag angående denna process. ZDA-lagen diskriminerar inte utländska investerare, och alla sektorer är öppna för både lokala och utländska investerare. Citizensrsquo Economic Empowerment Commission arbetar med Zambias offentliga upphandlingsmyndighet för att genomföra förmånsupphandling som skulle stödja zambianägda och baserade företag. Nedanstående tabell anger var GRZ rankas i olika index relaterade till öppenhet för utländska investeringar som utarbetats av tankebehållare och andra organisationer, inklusive Millennium Challenge Corporation: Konverterings - och överföringspolitiken Det finns inga restriktioner för att konvertera eller överföra medel som hör samman med en Investeringar (inklusive överföringar av investeringskapital, intäkter, återbetalningar av lån och hyresavgifter) till fritt användbar valuta och vid laglig marknadsröjningsgrad. Investerare är fritt att repatriera kapitalinvesteringar, liksom utdelning, förvaltningsavgifter, ränta, vinst, tekniska avgifter och royalties. Utländska medborgare kan också överföra andor löner intjänade i Zambia utan svårighet. Inga växelkontroller existerar i Zambia för alla som gör affärer som antingen bosatta eller icke bosatta. Dessutom finns inga restriktioner för icke-kontanta transaktioner. Kontantomräkning av lokal valuta, Kwacha, till utländsk valuta är begränsad till 5 000 kronor per transaktion för kontohavare och 1 000 för ej kontoägare. Det finns inga kända planer på att ändra överföringspolicy som påverkar utländsk valuta för överlåtelse. Investerare kan genomföra en juridisk parallellmarknad, inklusive en som använder konvertibla överlåtbara instrument och det finns ingen begränsning för inflöde eller utflöde av medel för vinstöverföring, skuldservice, kapital, realisationsvinster, avkastning på immateriella rättigheter eller importerade insatser . Det finns inga kapitaltillskott för vinst som förvärvas utomlands. Expropriations - och kompensationsinvesteringar får endast vara juridiskt exproprierade genom en handling från parlamentet avseende den specifika egendom som exproprieras. Trots att ZDA-akten anger att ersättning måste vara till ett rimligt marknadsvärde är metoden för att bestämma ett rättvist marknadsvärde osäkert definierat. Ersättningen är konvertibel till nuvarande växelkurs. ZDA-lagen skyddar också investerare från att påverkas negativt av eventuella senare ändringar av investeringslagen från 1993 i sju år efter inledande investeringar. Hyresfastigheter, som beviljas under 99-åriga hyresavtal, kan återvända till regeringen om det anses vara outvecklat efter en viss tid (i allmänhet fem år). Marktitel är ibland ifrågasatt och marken är omtitlad till andra ägare. Under 2012 har GRZ vidtagit flera åtgärder som liknar expropriation, reverserar privatiseringen av ett statligt ägt företag (SOE) och avslutar två statliga koncessioner. I samtliga tre fall har full kompensation för GRZ-åtgärder ännu inte slutförts, även om GRZs siffror för 2012 utländska direktinvesteringar återspeglar en betydande avvägning för avkastning av utländsk förvärvskapital. I januari 2012 omvandlade GRZ försäljningen av SOE Zambia Telecommunications Company (Zamtel) till Libyarsquos LAP GreenN, som förvärvade 75 procent aktieinnehav i Zamtel för 257 miljoner. GRZ sände ensidigt försäljningen och vidarebefordrade telekombolaget med avseende på korruption och brister i privatiseringsprocessen. LAP GreenN har sedan utmanat beslutet i domstolarna. I september 2012 upphörde och återkallade GRZ sitt koncessionsavtal med Countryrsquos största järnvägsoperatör, Railway Systems of Zambia (RSZ). GRZ sade att uppsägningen av koncessionen, som förväntades varas fram till 2023, var nödvändig av RSZrsquos ineffektivitet, inklusive höga nivåer av spårningar och förlust av liv och egendom. Koncessionen återlämnades till Zambia Railway, den parastatala före detta operatören av järnvägsnätverket i Zambia. I november 2012 avslutade GRZ sitt koncessionsavtal med det privatägda Zambias gränsöverskridande företag för att hantera gränsen för Kasumbalesa med Demokratiska republiken Kongo tillsammans med fem andra gränsområden för Jimbe (med Angola), Nakonde (med Tanzania) , Chanida (med Moçambique), Kipushi (med Kongo DR) och Mwami (med Malawi). GRZ citerade smuggling och förlust av intäkter vid uppsägning av koncessionen, som hade tilldelats som PPP på design, byggande och drift. GRZ diskriminerar inte investerare eller amerikanska investeringar, företag eller representanter vid expropriering. Relativt få investeringskonflikter som involverar amerikanska företag har inträffat sedan ekonomin liberaliserades efter införandet av demokrati med flera partier 1991. Den zambiska investeringslagen föreskriver att sökandena först måste lämna in tvistlösningar med den zambiska högsta domstolen. Om det misslyckas, kan parterna gå till internationell skiljeförfarande, vilket staten erkänner som bindande. Zambia är medlem i International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID) och FN: s kommission för internationell handelsrätt (UNCITRAL). Tidigare tvister innebar försenade betalningar från statligt ägda företag till amerikanska företag för varor och tjänster och försenad avregistrering av ett amerikanskt flygplan som hyrdes till ett zambiskt flygbolag som gick i konkurs. Domstolarna i Zambia är något självständiga, men efterlevnaden av kontrakts - och egendomsrätten är svag, och slutliga domstolsbeslut kan ta en orimligt lång tid. Lagen om utländska domar (ömsesidig verkställighet), kapitel 76, i Zambias lagar (citerad som lagen) föreskriver att verkställighet i Zambia ska göras av domar som ges i utlandet som gynnar ömsesidig behandling. Registreringen av en utländsk dom är inte automatisk. Under 2010 beslutade en domare i Lusaka High Court att en London civil dom mot före detta president Frederick Chiluba inte kunde registreras i en zambisk domstol, trots tvärtom prejudikat. Konkurslagen Cap 82 i Zambias lagar föreskriver förvaltningen av konkursen för gäldenärernas fastigheter och föreskriver straff för brott som begåtts av gäldenärer. Det föreskriver också ömsesidighet i konkursförfaranden mellan Zambia och andra länder och ger upphov till frågor som är föremål för och följd av det föregående. Detta gäller för individer, lokala och utländska investerare. Konkursdomen görs i lokal valuta, men kan betalas ut i någon internationell konvertibel valuta. Den zambiska skiljedomslagen nr 19 av 2000 gäller både nationell och internationell skiljeförfarande och bygger på UNCITRAL Model Law. Skiljeavtal måste vara skriftliga. Parterna kan utse en skiljedomare av alla nationalitets-, köns - eller yrkeskvalifikationer. Utländska advokater kan inte användas för att företräda parter i nationella eller internationella skiljeförfaranden som äger rum i Zambia. Det finns inga anläggningar som tillhandahåller online skiljeförfarande, även om det finns en skiljedomsinstitution, Zambias institut för skiljemän. Skiljeförfaranden verkställs i Högsta domstolen i Zambia, och domar som verkställer eller förnekar verkställigheten av en utmärkelse kan överklagas till Högsta domstolen. I genomsnitt tar det ungefär 14 veckor att genomdriva ett skiljeförfarande som gjorts i Zambia, från att lämna in en ansökan till en fullgörandekranskning. Det tar ungefär 18 veckor att genomdriva en utländsk utmärkelse. Kontrakt som involverar statliga enheter är vanligtvis beroende av skiljeförfarande som ett tvistlösningsverktyg. Zambia är part i konventionen om erkännande och verkställighet av utländska skiljedomar från 1958, som trädde i kraft den 7 juni 1959, och är part i konventionen om lösning av invändningskonflikter mellan stater och medborgare i andra stater 1965 trädde i kraft den 14 oktober 1966. Dessa verkställs genom lagen om investeringskonfliktskonventionen 42 i Zambias lagar. Prestandakrav och incitament GRZ strävar efter att överensstämma med kraven på handelsrelaterade investeringsåtgärder (TRIM) och överensstämmer generellt med WTOrsquos TRIMs skyldigheter. Prioriterade sektorer enligt ZDA-lagen omfattar jordbruk, tillverkning, gruvdrift och turism. ZDA-akten från 2006 erbjuder ett brett spektrum av incitament i form av kvoter, undantag och koncessioner för företag som tillämpas enhetligt på både lokala och utländska investeringar. Investerare som investerar minst 10 miljoner i en identifierad sektor eller produkt har rätt till incitament enligt ZDA-lagen. Investerare som investerar minst 500 000 i en multifunktionell ekonomisk zon (MFEZ) eller i en sektor eller produkt som tillhandahålls som en prioriterad sektor eller produkt enligt ZDA-lagen har, förutom generella incitament, rätt till: utdelning i fem år från det första året för utdelning av utdelningar. Noll procent skatt på vinst i fem år från första års vinst görs. För år sex till åtta är endast 50 procent av vinsten beskattningsbar och i åren nio och tio är endast 75 procent av vinsten beskattningsbar. Noll procent importtull på råvaror, kapitalvaror och maskiner, inklusive lastbilar och specialfordon, i fem år. Uppskjuten moms på maskiner och utrustning, inklusive lastbilar och specialfordon. Utländska investerare får nationell behandling enligt Zambiarsquos skattesystem. Tillverknings-, gruv - och hotellstrukturer kvalificerar sig för avskrivningstillägg på fem procent per år, plus en initial ersättning på tio procent av kostnaden under det år då byggnaden användes först. Utrustning, maskiner och växter som används uteslutande för jordbruk, tillverkning och turism kvalificerar sig för en avskrivningstillägg på 50 procent. Investeringar på jordbruksförbättringar kvalificerar sig för en jordbruksförbättringsbidrag på 20 procent per år under de första fem åren efter förbättring. Investeringsbidrag för växande kaffe, te, bananer, citrusfrukter eller liknande växter berättigar till utvecklingsbidrag på tio procent per år under det första produktionsåret. En gårdsbidragsersättning på 100 procent gäller för vissa jordbruksutgifter. Avskrivningstillägget för icke-kommersiella fordon är 20 procent (linjär avskrivning). Utgifter för andra tillgångar som används för att generera inkomster motsvarar en avskrivningstillägg på 25 procent (linjär avskrivning). Trots att prestationskraven inte införs, förväntar myndigheterna att åtaganden som gjorts i ansökningar om investeringslicenser ska uppfyllas. Det finns inga krav på lokalt innehåll, eget kapital, finansiering, anställning eller tekniköverföring. Regeringen ålägger inte avräkningskrav eller ställer krav på tillstånd att investera i specifikt geografiskt område eller lokalt innehåll, men investerare uppmanas att anställa lokala medborgare. Nationella budgeten för 2012 tog bort en tull på fem procent på helikoptrar och mikroljus för användning inom turistsektorn. Den exporttull som tillämpas på koppar - och koboltkoncentrat har minskats från 15 till 10 procent och utvidgats till att omfatta alla oförädlade eller halvbehandlade mineraler. Denna förlängning är avsedd att uppmuntra lokal bearbetning och värdetillägg. I 2013 års nationella budget tog GRZ bort tullar på ett brett sortiment av mekaniska och elektriska maskiner, verktygsmaskiner och fordon, inklusive lokomotiv och vagnar, kylfartygsfartyg, kryssnings - och färjebåtar, dämpare och motorcyklar och ambulanser. Regeringen förutsätter att alla internationella företag som har tillstånd att driva ett inhemskt mobiltelefonnät erbjuder tio procent av aktierna på Lusakabörsen, enligt åtaganden som gjorts före överenskommelsen innan de kommer in på marknaden. Investerare är skyldiga att avslöja proprietär information till ZDA som en del av godkännandeprocessen. Utan hinder av bestämmelserna i lagen om invandring och deportation från 1994 har en utlänning som investerar minst 250 000 eller motsvarande i konvertibel valuta rätt till ett sysselsättnings tillstånd och anställningstillstånd för upp till fem utlänningar. I praktiken har emellertid vissa utländska företag haft svårigheter att säkra dessa tillstånd, särskilt småskaliga investerare. Importbegränsningar gäller för fjäderfä och köttprodukter och genetiskt modifierade produkter av miljö-, hälso - och säkerhetsskäl. Importlicenser krävs för de flesta jordbruksprodukter, och Zambia tillämpar inte handelssanktioner. Livsmedelsimport måste uppfylla bestämmelserna i lagen om livsmedels - och narkotika i september 1978, vilket kräver att förpacknings - och märkningskrav ska vara på engelska. År 2011 förstördes en sändning av olika livsmedelsprodukter som märktes på kinesiska vid Chirundu-gränsposten för att inte uppfylla förpacknings - och märkningskraven. Rätt till privat ägande och etablering Utländska och inhemska privata enheter har rätt att etablera och äga företag och engagera sig i alla former av ersättningsverksamhet och inga affärsverksamheter är reserverade enbart för regeringen. Även om privata enheter fritt kan etablera och avyttra intressen i företag, krävs investeringsstyrelsens godkännande att överlåta en investeringstillstånd för ett visst företag till en ny ägare. Privata företag har ibland kritiserat att spelområdet inte är jämnt när de konkurrerar med offentliga företag för licenser eller koncessioner. Skydd av äganderätt ZDA-lagen försäkrar investerare om att egendomsrätten respekteras. Säkrade intressen i egendom, både rörliga och verkliga, erkänns och verkställs. ZDA-lagen ger rättsligt skydd och underlättar förvärv och disposition av alla egendomsrättigheter, såsom mark, byggnader och inteckningar. ZDA samarbetar med kommissionsledamot av Lands för att utveckla ett snabbspårningssystem för att identifiera mark för investeringar i prioriterade sektorer. Den rättsliga ramen för varumärkesskydd i Zambia är tillräcklig. Det finns böter för att avslöja företagets proprietär information som de inte är tillräckligt stora för att straffa upplysningen på ett adekvat sätt. Upphovsrättsskydd är begränsat och omfattar inte datorprogram. Verkställighet av immateriella rättigheter är svag i Zambia och domstolar har liten erfarenhet av kommersiella tvister. Zambias patentlagar överensstämmer med kraven i Pariskonventionen för skydd av industriell egendom, till vilken Zambia är undertecknare. Det tar minst fyra månader att patentera en vara eller process. Duplicativa sökningar är inte färdiga, men patentutmärkelser kan överklagas på grund av överträdelse. Zambia är undertecknare av ett antal internationella avtal om patent och immateriella rättigheter, inklusive Världsorganisationen för immateriell äganderätt (WIPO), Paris Union, Bern Union, African Regional Industrial Property Organization (ARIPO) och UNESCO: s Universal Copyright Convention. Nationella lagar är generellt tillräckliga för att skydda immateriella rättigheter, och nyligen verkställighet har varit effektiv mot piratkopierad musik och videoinspelningar, kosmetika och mjukvara. Småskalig varumärkesintrång inträffar för vissa förpackade varor genom kopierad eller vilseledande förpackning. Regelverkets genomskinlighet Regeringen har gjort framsteg mot att införa transparenta policies för att främja konkurrensen, även om det uppstår klagomål från tid till annan. Inom jordbrukssektorn har GRZ-interventionerna genom köpet av majs (majs) till subventionerade priser och fördelningen av subventionerad gödsel underkastat den privata sektorns kapacitet att komma in på dessa marknader. Oförutsägbarheten för import - och exportförbud mot råvaror, särskilt majs och andra spannmål, är avskräckande för det privata sektorns deltagande på råvarumarknaderna. Arbetslagar föreskriver extremt generösa avgångsvederlag, lämnar och andra förmåner för arbetstagare, vilket kan hindra investeringar. Sådana regler gäller inte personal som anställs på kort sikt. Som sådan anställs de allra flesta zambiska medarbetare på informell eller kort sikt. I juli 2012 reviderade GRZ lägsta anställningsloven, kap 276, av Zambias lagar för olika kategorier av arbetstagare efter ändringen av lagstadgade beslut 2011 nr 1 av 2011, order 2011 nr 2 av 2011 och order 2011 nr 3 av 2011. Den löpande uppräkningen av lönerna orsakade industriell oro eftersom de flesta arbetsgivare inte kunde betala de reviderade lönen och valde att tillfälligt stänga verksamheten. GRZ har etablerat en One-Stop-butik och e-register för att främst effektivisera byråkratiska förfaranden och krav som ställs inför företagare vid företagsstart. Tjänsterna inkluderar företagsnamnregistrering, företagsintroduktion, skattregistrering, arbetsgivarregistrering för pensionssystemet för anställda, lånansökan, MSE-registrering genom Zambias utvecklingsbyrå, invandrings - och licensieringsorgan som Zambia Wildlife Authority och Zambia Environmental Management Agency. I december 2012 avfärdade turism - och artsminister generaldirektören för Zambias djurlivsmyndighet och fyra andra styrelseledamöter för påstådda korrupta metoder vid utfärdandet av jaktkoncessioner och avbryter koncessioner som administrationen redan beviljat. Föreslagna lagar och andra lagstadgade instrument är vanligtvis inte uppmärksammade med intressegrupper eller publiceras i formulär för offentlig kommentar innan de träder i kraft. Möjligheter för kommentar till föreslagna lagar och förordningar finns ibland genom branschorganisationer, såsom den amerikanska handelskammaren i Zambia ndash, som grundades i Zambia Zambia Chamber of Commerce and Industry (ZACCI), Zambia Association of Manufacturers (ZAM), Zambia Chamber of Mines och Zambia Business Forum. I allmänhet har samrådet med intressenterna vid utformningen av lagar och förordningar minskat. Trots att det finns ett effektivt system för att hantera tvister i domstol, är zambiska domstolar relativt oerfarna när det gäller kommersiella tvister. Detta, i kombination med det stora antalet pågående kommersiella fall, håller regelverket från att vara snabbt och öppet. Några åtgärder för att främja lösning av tvister genom medling har genomförts i ett försök att rensa fallstocken. Domstolarna stöder alternativ tvistlösning, inklusive en mekanism för bindande skiljedom. År 2004 inrättade High Court en kommersiell division för att bedöma högvärdesanspråk. Detta avgiftsbaserade system har accelererad upplösning av sådana fall. Effektiva kapitalmarknader och portföljinvesteringar Regeringspolitiken underlättar generellt det fria flödet av finansiella resurser för att stödja tillgången på resurser på produkt - och faktorns marknad. Bankövervakning och reglering från banken i Zambia (BoZ), centralbanken, har förbättrats de senaste åren. Förbättringar inkluderar återkallande av licenser från vissa insolventa banker, nekande avkastningar, begränsande insättningsskydd, stärkt insatser för återhämtning och uppgradering av bankinspektörernas utbildning och incitament. Trots att vissa förbättringar har registrerats de senaste åren är kredit till den privata sektorn dyr och lätt tillgänglig endast för lågriskinvesteringar. Den höga räntesubstansens uthållighet ledde till att GRZ skulle rikta Zambias bank för att locka kommersiella utlåningsräntor på 18,25 procent i december 2012, med verkan i januari 2013. Banken i Zambia avskedade därefter utlåning av finansinstitut utanför banksektorn, inklusive mikrofinanslånare 42 procent i januari 2013. En faktor som hämmar utlåningen är en kultur som tolererar lånets standard, vilket många låntagare anser som en mindre överträdelse. Trots licenseringen av Zambiarsquos första kreditvärderingsinstitut 2007 fortsätter ndash Credit Report Bureau Africa Limited ndash långivare dataregistrering att vara oregelbunden och kreditvärderingsinformation är inte allmänt tillgänglig. Dessutom har hög avkastning på statsobligationer historiskt uppmuntrat kommersiella banker att investera kraftigt i statsskulden, förutom att finansiera produktiva privata investeringar. Bankansvariga erkänner att de behöver uppgradera riskbedömning och kredithantering inom sina institutioner för att bättre kunna tjäna låntagare. Samtidigt argumenterar de för att utbredd finansiell analfabetism begränsar låntagarnas möjligheter att få tillgång till kredit. Banker tillhandahåller endast kredit i utländsk valuta för investeringar som syftar till att producera varor för export. Bankerna tillhandahåller tjänster på en avgiftsbaserad modell och bankkostnaderna är generellt höga. Hemlån är tillgängliga från flera ledande zambiska banker, även om räntorna fortfarande är mycket höga. Nitton banker verkar i Zambia, inklusive Citibank. Zambiarsquos största banker är Zambia National Commercial Bank (Zanaco), fx Bank Zambia Limited, Standard Chartered Bank Limited och Stanbic Zambia Limited. Den 17-åriga Lusaka-börsen (LuSE) är uppbyggd för att uppfylla internationella rekommendationer för clearing och avvecklingssystemdesign och - operationer. Det finns inga begränsningar för utländskt deltagande i LuSE, och utlänningar kan investera i aktier på samma villkor som zambier. LuSE har erbjudit handel med aktier sedan starten och i mars 1998 blev LuSE den officiella marknaden för att sälja zambiska statsobligationer. Investerare som avser att handla i en noterad säkerhet eller statsobligation är nu skyldiga att handla via LuSE. Marknaden regleras av värdepapperslagen från 1993 och verkställs av Securities and Exchange Commission of Zambia. Den sekundära handeln med finansiella instrument på marknaden är mycket låg eller obefintlig inom vissa områden. I slutet av 2011 noterades 22 bolag på LuSE. I september 2012 ökade Zambia 750 miljoner på sin 10-åriga eurobonds debut. Både emissionen och avkastningen översteg förväntningarna. Obligationen utfärdades med ett utbyte på 5 625 procent och höjdes från 500 till 750 miljoner. Emissionen blev kraftigt övertecknad, med ett överlag på 11 miljarder i order mottagna. GRZ har angivit planer på att utnyttja intäkter från frågan för att uppgradera nationell infrastruktur, särskilt inom transport - och energisektorerna. Privata företag är öppna för utländska investeringar genom fusioner och förvärv. Konkurrenskommittén för konsumentskydd (CCPC) granskade och hanterade 23 stora fusioner och förvärv under 2011, inklusive Bharti Airtelrsquos köp av ZainCeltel Zambia, inköp genom privatisering av Zamtel av LAP Green, förvärvet av Chevronrsquos-tillgångar i Zambia av Engen Petroleum, Wal - Mart Storesrsquo övertagande av Game Stores genom förvärvet av Massmart Holdings Limited i Sydafrika, Barrick Gold Corps övertagande av Equinox Lumwana Copper Mines, inköp av BP-aktier i södra Afrika, inklusive BP Zambia av Puma Energy, och Jinchuan Group Limited övertagande av Metorex Chibuluma Koppar Mine. Konkurrens från statligt ägda företag (SOE) Det finns få statliga företag (SOE) kvar i Zambia, och alla har allvarliga operativa och ledande utmaningar. ZESCO Ltd ansvarar för produktion, överföring och distribution av el i Zambia. Två privata enheter är upphandlade för att leverera el till några gruvor. Copperbelt Energy Corporation supplies electricity to mining companies on the Copperbelt, while North-Western Energy Company supplies power to Lumwana (Barrick Gold) Mine in Solwezi. Private enterprises are allowed to compete with public enterprises under the same terms and conditions with respect to access to markets, credit and other business operations, such as licenses and supplies. Zambia has a pipeline of privately developed hydro-power projects. To name but a few: a 650-million project with Lunzua Power Authority for the construction of a 93-MW power plant at Kabweluma a 151-MW power plant at Kundabwika a 40-MW power project to be undertaken by Copperbelt Energy Corporation, with partners and the 250-million Itezhi Tezhi Hydro power project to produce 120 MW by ZESCO and Tata Africa Corporation. The SOEs are governed by Boards of Directors that are appointed by Government, with consultations and participation of the private sector. The chief executive of the SOE reports to the Board Chairperson. In the event that the SOE declares dividends, these are paid to the Ministry of Finance and National Planning. The Board Chairperson is informally obligated to consult with government officials before making decisions. Zambia does not have a Sovereign Wealth Fund. Zambian SOEs are audited by the Auditor Generalrsquos Office, as required by law and using international reporting standards. The audited reports are submitted to the President for tabling in the National Assembly, in accordance with the provisions of Article 121 of the Constitution of Zambia and the Public Audit Act, Cap 378, of the Laws of Zambia. The audits are carried out annually, but delays in finalizing and publishing results are common. Corporate Social Responsibility The concept of corporate social responsibility (CRS) has recently gained traction in Zambia. General awareness of corporate social responsibility exists among both producers and consumers. Some local and foreign enterprises tend to follow generally accepted CSR principles, such as the OECD Guidelines for multinational enterprises, while other foreign firms ignore complex issues, such as labor rights, environmental protection, bribery, corruption and human rights. The firms that pursue CSR are viewed favorably by the government and the communities in which they operate. Zambia does not have a history of significant political violence. Zambia held relatively peaceful presidential, parliamentary and local government elections in September 2011 which ushered in a change of governing party from the Movement for Multiparty Democracy (MMD) to the Patriotic Front (PF), led by now-President Michael Sata. Infrequent student protests sometimes turn violent, but they are generally short-lived and confined to small areas in and around universities. Tensions have been rising in Western Province over the rights under the Barotseland Agreement of 1964. In January 2011, protests in Mongu and Limulunga turned violent resulting in two deaths, several injuries, and hundreds of arrests. We advise caution when traveling to the Mongu area. In August 2012, Zambian miners killed a Chinese manager at a Chinese-owned coal mine in Southern Province during a riot over low wages and dangerous working conditions. Zambiarsquos anti-corruption activities are governed by the Anti-Corruption Act of 2010 and the National Anti-Corruption Policy of 2009, which stipulate penalties for different offenses. While legislation and stated policies on anti-corruption are adequate, implementation sometimes falls short. Zambia lacks adequate laws on whistleblower protection, asset disclosure, evidence, and freedom of information. Zambia signed and ratified the United Nations Convention Against Corruption in December 2007. Zambia is also a party to the OECD Convention on Combating Bribery of Foreign Public Officials in International Business Transactions. Other regional anti-corruption initiatives are the Southern Africa Development Community (SADC) Protocol Against Corruption, ratified on July 8, 2003, and the African Union (AU) Convention on Preventing and Combating Corruption, ratified on March 30, 2007. U. S. firms and the Zambian government have identified corruption as an obstacle to foreign direct investment. Corruption is most pervasive in government procurement and dispute settlement. Giving or accepting a bribe by a private, public or foreign official is a criminal act, and a person convicted of doing so is liable to a fine or a prison term not exceeding five years. A bribe by a local company or individual to a foreign official is a criminal act and punishable under the laws of Zambia. A local company cannot deduct a bribe to a foreign official from taxes. The Anti-Corruption Commission (ACC) is the agency mandated to spearhead the fight against corruption in Zambia. The Anti-Money Laundering Unit of the Drug Enforcement Commission (DEC) also assists with investigation of allegations of misconduct. An independent Financial Intelligence Unit (FIU) was formed in 2010, but has not yet developed the capacity to take the lead in investigating financial crimes. In November 2012, the FIU Board of Directors was appointed and sworn in with a challenge to implement its mandate. Zambiarsquos anti-corruption agencies generally do not discriminate between local and foreign investors. Transparency International has an active Zambian chapter. The GRZ encourages companies to establish internal codes of conduct that, among other things, prohibit bribery of public officials. The Integrity Committees (ICs) Initiative is one of the strategies of the National Anti-Corruption Policy (NACP), which is aimed at institutionalizing the prevention of corruption. The NACP was approved by the previous government in March 2009, and its implementation is spearheaded by the Anti-Corruption Commission. Eight institutions were targeted, including the Zambia Revenue Authority, Immigration Department and Ministry of Lands. Most companies have effective internal controls, ethics and compliance programs to detect and prevent bribery. The PF government has not yet signaled whether it will follow the NACP or develop a new policy to fight corruption although President Sata has said that anti-corruption will be a central pillar of his presidency. Bilateral Investment Agreements Zambia has signed bilateral reciprocal promotional and protection of investment protocols with most of the Common Market for Eastern and Southern Africa (COMESA) and the SADC member states. In November 2001, COMESA signed a Trade and Investment Framework Agreement with the United States. On October 2, 2000, Zambia became a beneficiary of the African Growth and Opportunity Act (AGOA). Zambia initialed market access through the Eastern and Southern Africa (ESA) interim Economic Partnership Agreement (IEPA) with the European Union on September 30, 2008. In completing these negotiations, the provisions of trade in goods chapter and related annexes of the ESA IEPA now apply to Zambia. Zambia has signed protective agreements with Chinese, Nigerian, Libyan and Indian investors. Zambia does not have a bilateral investment treaty or a bilateral taxation treaty with the United States. OPIC and Other Investment Insurance Programs An OPICZambia agreement was signed in June 1999. Zambia is also a signatory to the Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA), which guarantees foreign investment protection in cases of war, strife, disasters, other disturbances, or expropriation. In June 2001, the World Bank extended credit in the amount of 5 million to start up the African Trade Insurance Agency (ATI). This institution, which is open to all African states that are members of the AU, provides exporters with insurance against receivables on export trade deals and political risk insurance for trade transactions. In the event that OPIC should pay an inconvertible claim, the local currency accepted by OPIC would be made available, pursuant to the bilateral agreement providing for the OPIC program, to the MissionATI on a priority basis for USG expenses. The Embassy uses approximately 33.7 million in Zambian Kwacha per year. Kwacha were purchased at the average market exchange rate of K5, 135 to the U. S. dollar in 2012. Note: The Zambian Kwacha was rebased, effective January 1, 2013, dropping the final three zeros from the currency 20,000 old Kwacha becomes 20 rebased Kwacha. Zambiarsquos foreign exchange rates track closely with international copper prices. As such, when copper prices rise, the Kwacha generally appreciates in value. Although an abundance of unskilled labor exists in Zambia, investors complain that the supply of skilled and semi-skilled labor is inadequate. The government adheres closely to International Labor Organization (ILO) conventions. Labor-management relations vary by sector. The minimum monthly entitlement for any permanent employee, including general workers, is approximately Kwacha 700 rebased (135). The new government reviewed and amended labor policy and labor laws which raised the minimum wage levels for different categories of workers. The revised minimum wages caused industrial unrest in most manufacturing and service industries while some companies opted to lay off some workers as they could not meet the upward revised minimum wages. Foreign Trade ZonesFree Ports An investor may apply to be appointed and licensed by the Commissioner General to establish and operate a bonded factory under Section 65 of the Customs and Excise Act. In early 2007, the GRZ announced the creation of multi-facility economic zones (MFEZ) in which investors enjoy waivers on customs duty on imported equipment, excise duty and value added tax, among other concessions. Foreign-owned firms like any investor do enjoy the same investment opportunities in Foreign Trade Zones. On October 31, 2000, the COMESA Free Trade Area (FTA) was launched. COMESA established a customs union in June 2009, during the 13th Summit of the COMESA Heads of State and Government. The top five intra-COMESA exports from Zambia include tobacco, raw sugarcane, wire, refined copper and cement. The SADC (Southern Africa Development Community) Trade Protocol Member States, a regional grouping of 13 African states, came into force in 2008. The protocol promotes regional integration through trade development and develops natural and human resources for the mutual benefit of their people. Trade among SADC member states is conducted on reciprocal preferential terms. Rules of Origin define the conditions for products to qualify for preferential trade in the SADC region. Products have to be lsquowholly producedrsquo or lsquosufficiently processedrsquo in the SADC region to be considered compliant with Rules of Origin. The Rules of Origin for SADC are product-specific and not generic, as are the ones for COMESA. Foreign Direct Investment Statistics The ZDA compiles data on investment commitments from investors who obtain investment licenses at the ZDA and from other investment reports. Investors in mining projects do not invest through the ZDA, but instead work with the Ministry of Mines and Mineral Development. ZDA data are, therefore, incomplete and should not be considered a complete measure of foreign direct investment (FDI). They are, however, the only FDI data available in Zambia. Current estimated FDI stock as a percentage of GDP is 23 percent, according to 2011 ZDA data. Zambia recorded a drop in FDI in early 2012, primarily due to a significant offset for the return of foreign acquisition capital related to the re-acquisition of Zamtel from Libyarsquos LAP GreenN. This drop in FDI may also have been influenced by investor concerns regarding PF management of the economy, including economic policy volatility, de facto business expropriations, and the deportation of several foreign investors without due process. Below is a summary of investment pledges in U. S. Dollars for 2010 and 2011Foreign Exchange Rates Your eligible deposits with fx Bank PLC are protected up to a total of 75,000 by the Financial Services Compensation Scheme, the UKs deposit guarantee scheme. Denna gräns tillämpas på summan av eventuella insättningar du har med följande: fx, fx Bank, fx, fx Business, fx Capital, fx Corporate, fx Storbritannien, Irland, Private Bank, fx International Private Banking, fx Premier, fx Private Bank , fx Stockbrokers, fx Wealth, Woolwich Hypotekslån. Eventuella totala insättningar du håller över gränsen mellan dessa märken kommer sannolikt inte att täckas. För mer information besök fscs. org. uk (öppnas i ett nytt fönster). fx är ett handelsnamn för fx Bank PLC och dess dotterbolag. fx Bank PLC är auktoriserad av Prudential Regulatory Authority och reglerad av Financial Conduct Authority och Prudential Regulatory Authority (Financial Services Register nr 122702). Registrerad i England. Registreringsnummer är 1026167 med säte på 1 Churchill Place, London E14 5HP. Linjerna är öppna måndag till fredag, 8:00 till 18:00. För att upprätthålla en kvalitetsservice kan vi övervaka eller spela in telefonsamtal. Samtalskostnader och information. Du håller på att länka till en icke-fx webbplats. Observera att fx inte är ansvarig för exaktheten eller innehållet på denna webbplats, och det rekommenderas inte eller ger några garantier om dess status. fx tar inget ansvar för förlust eller skada som uppkommit till följd av användningen.

No comments:

Post a Comment